Згідно з одним з постулатів теорії відносності ейншейна, гравітація пов’язана з викривленням простору-часу. А якщо є викривлення, то це веде до спотворень в оптичному та інших діапазонах видимих або реєстрованих далеких космічних об’єктів. Якщо на шляху поширення світла від далеких зірок знаходяться дуже масивні скупчення матерії, то видима картина розташування зірок буде далека від реальної, від чого вже не відмахнутися.

Джерело зображення: s. Rodney( u. Of s. Carolina), g. Brammer (cosmic dawn center), j. Depasquale (stsci), p. Laursen (cosmic dawn center)

Через ефект гравітаційного лінзування в спостереження вкрадаються похибки, істинний масштаб яких ще належить уточнити. Крім того, свою частку невизначеності в ці процеси вносять темна речовина і темна енергія. Розуміння процесів спотворення реєстрованих явищ і здатність їх прогнозування можуть істотно допомогти науці більше дізнатися про всесвіт і про процеси в ній.

У свіжій статті журналу nature astronomy міжнародна група астрономів поділилася унікальними спостереженнями наднової sn-requiem, яку в 2016 році спостерігали одночасно в трьох різних ділянках неба. Знімки 2019 року, а всі зображення знімалися в інфрачервоному діапазоні космічним телескопом» хаббл”, на тих же самих місцях не показали ніяких слідів наднової.

Згідно з розрахунками вчених, ми маємо справу з гравітаційним лінзування. Наднова знаходилася далеко позаду масивного галактичного скупчення. Тому світло від неї викривлявся на шляху до нас і, крім того, десь гравітація була сильнішою, а десь слабшою, тому промені від вибухнула зірки прибули з різних ділянок неба з різною інтенсивністю. Більш того, один з маршрутів запізнюється на цілих 16 років і четверте явище супернової sn-requiem астрономи зможуть спостерігати в 2037 році.

Завдяки об’єкту sn-requiem вчені можуть як стежити за явищем вибуху зірки, так і оцінити точність поправок (теорії) на спотворення за рахунок гравітаційного лінзування. Якщо прогнози збудуться з прийнятною точністю, то в реальну карту неба доведеться вносити безліч корективів.